פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported

 

דרכים פרקטיות להתמודדות יום יומית עם בעיות קשב וריכוז מאמר מאת: גלי סילברמינס
 
יש לכם חשד כי ילדכם סובל מבעיות קשב וריכוז? אתם שומעים תלונות מהגננת/המורה על כך שהילד לא מרוכז, משתולל , לא מצליח לסיים משימה, או אולי הפוך, חולמני, מפוזר, "עפיפון". ואולי אפילו החלטתם לקחת אותו לאבחון והכן נמצא כי צדקתם (או שאם הילד מתחת לגיל 6 נקבע כי יש חשד רציני).
 
אז מה עושים עכשיו???, ובעיקר אך מארגנים את חיי היום יום? כלומר מה עושים בת'כלס?
 יש הורים שמבחינתם רטלין לא בא בחשבון, (או שהילד פחות מגיל שש אז בכל מקרה לא יקבל), הורים אחרים יתנו רטלין אך עדיין עם השיפור משהו שם עדיין חורק.
הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות גם לילדים שלוקחים את התרופה וגם לכאלה שלא, הדבר ידרוש התארגנות משפחתית ונכונות להתגייס למשימה, אך בעיקר את ההבנה, כי הילד איננו עושה דווקא ובאמת ובתמים הוא זקוק לעזרה בהתארגנות ובסינון הגרויים.
להלן מספר עצות מעשיות לחיי היום יום מחולקים לפי תחומים: קודם כל והחשוב ביותר:
  • להסביר לילד את מצבו ולדבר על הדברים במשפחה- כל המשפחה נרתמת
התארגנות יומית:
  • פירוק המשימות לתתי משימות קטנות ומובנות
  • בעשיית פעילות דידקטית, קביעת הפסקות יזומות. בפרקי זמן קבועים וביצוע פעילות פיזית בהפסקות אלו
  • שימוש בטבלאות לעזרה בהתארגנות:לדוג' טבלה יומית של פעילות, טבלה של הדברים הנמצאים בקלמר, טבלת מקצועות הלימוד ומה יש להביא כל יום
  • שימוש רב באמצעים ממחישים צבעוניים, כגון סטיקרים לתזכורות או טבלאות תזכורת, כגון טבלה בשירותים על סדר הפעילות, טבלה ליד המחשב
  • הכנת תזכורת על דלת כניסת הבית האם לקחתי את...
ארגון הסביבה:
  • עבודה בחדר נקי מגרויים/פינה שקטה
  • בזמן פעילות צמצום גרויים מפריעים כגון טלוויזה דולקת, פלפונים, הפרעות אחים
  • פעילות על שולחן נקי מחפצים הילד יוציא כל פעם את החפץ שצריך
  • ישיבה עם הגב לדלת
  • שימוש באטמי אוזניים
  • קביעת מועדים קבועים קצרי טווח לעשיית שיעורים/פעילות דידקטית
 
  התארגנות בבית הספר:
  • יידוע הצוות החינוכי ושיתופו בתהליך-"הפיכה מאויב לידיד"
  • ישיבה בתחילת הכיתה
  • סימן מוסכם מראש עם המורה כאשר הילד יוצא מקשב לדוג' נגיעה בכתף
  • הסכם עם המורה לצאת להתאוורר (לדוג' תביא לי גירים...)
  • הפיכת הילד "לעוזר של המורה"
  • סיכום עם המורה למתן משימות לימודיות קטנות ומוגדרות השונות משאר הכיתה
  • עטיפת הספרים בצבעים התואמים למחברות
  • מתן חיזוקים ע"י אמצעים צבעוניים כגון מדבקות
  • שינוי האמצעים לעיתים דחופות למניעת שעמום
  • שימוש ב-check list למשימות גם בכיתה
 טיפול תומך:
  • טיפול בתחומים נקודתיים המתאימים לבעיה ההתפתחותית באותו השלב לדג' קבוצות הכנה ל-א', קבוצות חיברות, אבחון וטיפול בריפוי בעיסוק ועוד.
  • טיפול בויסות החושי ע"י איש מקצוע  
  • לאפשר לילד את הריכוז ע"י גורם חיצוני כגון כדור טניס,מסטיק
תמיכה נפשית:
  • לשדר לילד אתה לא לבד
  • קבלת תמיכה והדרכה משפחתית מגורם מקצועי
  • עידוד על החיובי ולא עונש על השלילי
  • לא לעשות במקום הילד גם אם זה נוח, להעצים את הילד על יכולותיו, ועידודו שאם שכח לא קרה כלום.
 
הכותבת הינה מרפאה בעיסוק מוסמכת המתמחה בהתפתחות הילד, בעלת מכון להפתחות הילד והנחיית קבוצות הורים בשיטת אדלר.
www.galisilber.fav.co.il


Go Back  Print  Send Page

פורום