רישום לניוזלטר

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   תפילת נעילה - יום הכיפורים תשע"ט
דף הבית >> דת >> פרשת השבוע אהוד בן יהודה >> תפילת נעילה - יום הכיפורים תשע"ט
בס"ד                                                                          ליום הכיפורים תשע"ט


                    תפילת נעילה

   יהודים יקרים. בתפילת נעילה הכל ננעל- שערי התפילה, שערי השמים. לכן, ב"נעילה" עושים רבים מאמץ "אחרון" לפני סגירת השערים. בבחינת "מאמץ אחרון וגמרנו. בתקווה שהמאמץ יישא פרי ונוכל לשוב לשגרת החיים". מחשבה זו, הרואה בתפילת נעילה מאמץ אחרון, היא פסולה מפני שבשעת המאמץ היא כבר מתכננת את המנוחה, את הירידה למטה ואת השחיקה של שגרת החיים. על קרוב לזה אמרו חז"ל "אחטא ואשוב- אין תשובתו תשובה".
  תפילת "נעילה" היא אכן נעילה, אבל לא שאנו נועלים את עבודת יום הכיפורים מאחורינו אלא שאנו ננעלים על המדרגה הרוחנית שהשגנו בעבודת יום הכיפור ומתמידים בה במשך כל השנה. בנעילה אנחנו מבקשים להינעל על כל ההישגים הרוחניים שעמלנו עליהם לאורך היום.
  בעבודת יום הכיפורים יש רשימת "הישגים רוחניים" שכולנו שותפים להם עם שקיעת החמה של היום הקדוש: וידוי- אנחנו מודים באחריותנו למעשינו. אנחנו מכירים בכך שמעמדנו הרוחני איננו תוצר של גורמים חיצוניים- "אין הדבר תלוי אלא בי". ביום הכיפורים, אנחנו מגלים ביטחון עצמי שאנחנו מסוגלים לשנות ולהשתנות. אנחנו מכריזים על אמונתנו ביכולת שלנו להתחדש. יום הכיפורים הוא יום שלם של עבודה רוחנית. במהלך כל היום, תפסה עבודת ה'- במשמעותה העמוקה- מקום בחיינו. זהו הישג ניכר. גם אם במהלך השנה לא נצליח לעבוד עבודה רוחנית אינטנסיבית לכל אורך היום, ניקח מיום הכיפורים את היכולת להשקיע בעבודה רוחנית לכל הפחות חלק מהיום.
  ביום הכיפורים פנינו לקב"ה מתוך מעמקי הלב ולא מן השפה ולחוץ. פנינו אליו כאב וכמלך. כאב- מתוך הרגשת קשר עמוקה, כבן שמתרפק לאביו. כמלך- קיבלנו על עצמנו עול מלכות שמים מתוך הכרה באדנות האלוקית על העולם. עבר עלינו יום שלם ללא אכילה ושתייה. למדנו שאיננו עבדים לתאוות הגוף ולתביעותיו ואיננו כבולים להן. אנחנו שולטים עליהן ולא כנועים להן. אנחנו חופשיים.
   עמדנו כולנו יחד יום שלם בתפילה. בכניסת הצום ביקשנו רשות להתפלל אפילו עם העבריינים, וביטלנו את כל המחיצות בינינו. כולנו יחד- גדולים וקטנים, גברים ונשים, זקנים וצעירים, במאמץ משותף, ללא הבדלי מעמדות, ללא התנשאות יחד. התפללנו לאר רק על עצמנו אלא על כלל ישראל. יחד עם דאגתנו לפרט, הצלחנו גם להיות "כלל ישראליים" במשך יום שלם. התפללנו על כל האנושות. גילינו רגישות לכל האנושות. יצאנו מהמעגל הפרטי שלנו והבטנו על מרחבי עולם, בתפילה שה' ייטיב לכולם.
   עבר עלינו יום שלם בטהרה, בקדושה, ללא ריב וללא קטטה. חז"ל אומרים שביום הכיפורים, דומים עם ישראל למלאכים. אכן יש בנו צד מלאכי, אבל בגלל מהומת החיים, הולך מימד זה של אישיותנו לאיבוד. ביום הכיפורים הצלחנו לעורר אותו מחדש והתוודענו אליו. זהו לימוד לכל השנה.

חתימה טובה. מי ייתן ותפילותינו יעלו וייענו ברצון ביום הקדוש אצל אבינו שבשמים.

תזכו לשנים רבות וטובות. צום קל ומועיל. אהוד בן יהודה.