פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   פרשת "שמיני"
דף הבית >> דת >> פרשת השבוע אהוד בן יהודה >> פרשת "שמיני"
בס"ד                                                                        פרשת שמיני תשע"ז
 
                          למה החזיר לא כשר ?
  קוראים יקרים. החזיר נתפס בעינינו כחיה הטמאה ביותר. החזיר הפך להיות סמל לריחוק מדרך השם ולהתרסה נגד התורה הקדושה. אבל למה החזיר לא כשר בעצם? פרשת שמיני מביאה לנו את ההבדלים בין בעלי החיים הטהורים לטמאים. מפתיע ביותר לגלות שמבין כל החיות הטמאות, החזיר הוא דווקא הקרוב ביותר לחיה טהורה בכך שיש לו שני סימני טהרה, אז מדוע דווקא הוא נחשב לטמא ביותר?
   כדי להגדיר חיה בתור טהורה, דרושים שלושה סימני כשרות. החיה צריכה להיות מפרסת פרסה, שוסעת שסע ומעלה גרה. לכל החיות הטמאות אין אף אחד מסימני הטהרה, מלבד ארבע חיות המוזכרות במפורש בפרשה ולהן רק חלק מסימני הטהרה: הגמל, השפן והארנבת אינם מפריסים פרסה, ורק החזיר שונה מכולם ויש לו את כל הסימנים הדרושים מלבד העלאת גרה.
   צריך לדעת שפרסה זה דבר ניכר, שכל אחד יכול להסתכל על בעל החיים ולזהות אם הוא מפריס פרסה ואם יש לו שסע. אבל מעלה גרה זה סימן קצת יותר קשה לבדיקה. יוצא שהחזיר הוא בעל החיים הטמא הדומה ביותר לטהור. הוא אפילו פורס את ידיו לפנים כדי שכולם יראו את הפרסות ויחשבו שהוא טהור. אלא שדווקא בגלל זה, החזיר הוא הטמא ביותר, וגרוע יותר מכל החיות הטמאות.
   אדם שרואה סימני טומאה ברורים יודע להתרחק ולהישמר לנפשו. הבעיה הקשה ביותר היא כאשר האדם מסתכל על דבר טמא, ורואה סימני טהרה שמטעים אותו כך שהוא בטוח שזה טהור. אם האויב מאיים, אז אפשר לדעת להיזהר, אבל אם האויב שולח מרגל שיהיה החבר הכי טוב שלנו, אז אנחנו בסכנה הרבה יותר גדולה. הנפילות הגדולות ביותר של האדם מגיעות מהנקודה של חוסר הוודאות. הרי כל אדם נורמלי שרואה סימן של רעל על מוצר כלשהו, יודע שעליו להתרחק. אבל כאשר מגישים לפניו אוכל טעים מבלי שהוא יודע שהכניסו לו רעל לתוכו, אז הוא בבעיה ענקית. מוכרחים לדעת לסמן את הרע. להבדיל בין הטמא ובין הטהור. בין רע לטוב. הסכנה הגדולה ביותר היא להתבלבל בין הדברים.
   לצערנו כך זה עובד בתחומים רבים בחיינו. היצר הרע מראה עצמו כחבר הכי טוב שלנו. הסביבה הלא טובה מראה לנו כמה טוב לסמוך עליה. התקשורת, החדשות, הפרסומות והטלוויזיה מראים לנו שהם רוצים בטובתנו. העבירות נראות לנו כנוצצות. התאוות נראות לנו ככאלו שיביאו אותנו אל פסגת האושר. הדברים הרעים מגרים ומושכים אותנו, וכך אנו נופלים פעם אחר פעם בלי להבחין שאנחנו בעצם מתעסקים עם חזיר, עם שיא הטומאה.
   לא לחינם עשיו נמשל לחזיר. שהרי בניגוד לישמעאל שעשה עבירות בלי להתבייש, מה שגרם לאברהם לגרש אותו, לעשיו היה ציד בפיו. הוא היה צד את כולם במילים היפות שלו. היה אפשר להתבלבל שהוא צדיק גדול. ולא לחינם גם עשיו הוא אדום. הצאצאים שלו הם הנאצים בגרמניה שרצו להשמיד אותנו מתוך מעטפת והצגה שהם עושים טובה לאנושות. הצאצאים שלו הם כל הארצות בעלות הברית איתנו, שמתנהגות כמו החברות הכי טובות שלנו, ורק מחכות לתקוע לנו סכין בגב. אלו שמפתים אותנו להפוך להיות כמוהם, להעריץ את הכוכבים שלהם, להתחתן איתם, להיכנס לכנסיות שלהם ולעבור על כל העבירות האפשריות שבתורה הקדושה. אלו שרוצים לרמוס את הרוחניות שלנו, להידמות להם ולהפוך אותנו להיות כמו גויים.
   מכובדי היקרים. מביקור האפיפיור ונשיא ארה"ב הלוחץ את היד של ראש הממשלה וכולם מחייכים חיוך מאולץ למצלמות מתוך "אהבה" שקרית לעם ישראל, מכל זה אפשר להבין כמה טמא אותו חזיר. שיא השיאים של הטומאה. לא סתם כלב או חתול שכולם רואים שהם טמאים, אלא חזיר שמפתה אותנו ומראה לנו שהוא טהור. הוא מראה לנו את כל סימני הטהרה כלפי חוץ. אם לא נפקח את העיניים ונבדוק היטב את הדברים, אנו עלולים ליפול ולהתבלבל. בדיוק כמו שאנו מתבלבלים לפעמים לחשוב על עבירות שהן טובות או על מצוות שהן לא טובות. על כל יהודי להתבונן היטב בדברים המקיפים את חייו כך שיוכל לבחון כל פרט, האם הוא מצד הטומאה או הטהרה. השם יתברך יזכה אותנו להידבק בטהרה, להבדיל בין הטמא ובין הטהור, להתרחק מן הכיעור וללכת בעקשנות בעקבות הטוב.
 
 
 
תזכו לשנים טובות ורבות. שבת שלום. אהוד בן יהודה.              

פורום