פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   פרשת השבוע "לך לך"
דף הבית >> דת >> פרשת השבוע אהוד בן יהודה >> פרשת השבוע "לך לך"
בס"ד                                                                         פרשת לך-לך תשע"ח
 
                            להיות יהודי פירושו לא לדרוך במקום
                                
    אברהם כאדם בודד הוא ניצב אל מול העולם כולו, נאבק בעבודת אלילים, שהייתה מושרשת בתקופתו, וקירב רבים לחיים של אמונה מונותיאסטיות. האירוע הראשון בחיי אברהם המתואר בתורה התרחש כאשר הוא היה בן שבעים וחמש והיה מסוגל כבר לסכם חיים שלמים של הישגים חשובים אך אז הגיע אירוע בעל משמעות אדירה שהאפיל על כל מה שקדם לו. מקל נדודים הונח בידיו והוא נצטווה לצאת לעבר יעד נעלם: "ויאמר ה' אל-אברם, לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך, אל-הארץ, אשר אראך". ואכן אברהם הגיע לארץ כנען, הוא וכל אשר לו, יחד עם לוט בן אחיו ומשפחתו. אבל עד מהרה התברר שהעניין לא כזה פשוט: "ולא נשא אתם הארץ, לשבת יחדו: כי היה רכושם רב, ולא יכלו לשבת יחדו. ויהי- ריב, בין רעי מקנה- אברם, ובין, רעי מקנה- לוט: והכנעני, והפרזי, אז, יושב בארץ". מסתבר שקשה לחיות ביחד. אנחנו רק יודעים "שהכנעני והפריזי אז בארץ". בתרגום לימינו: מאז ומתמיד חלקנו את השטח עם עמים אחרים. רש"י אומר שהויכוח היה בגלל שרועי לוט נתנו למקנה שלהם לרעות בשדות זרים ורועי אברהם הוכיחו אותם על הגזל. אמנם הארץ הובטחה לזרע אברהם אבל לא בגזל, לא בחמדנות, לא במרמה, לא בכיבוש. הסכסוך הפריד בסופו של דבר בין אברהם לבין לוט. אפשר רק לדמיין כמה אבנים נזרקו, כמה דברי הסתה נאמרו, כמה פיגועים סוכלו וכמה סכינים נשלפו. אבל הבינו שעליהם להיפרד. תכנית חלוקה? שתי מדינות לשני עמים? משא ומתן? הסכמי אוסלו או שמא טרנספר? אי אפשר שלא להתפעל מהדרך בה פותר אברהם את הסכסוך עם לוט, "ויאמר אברהם אל לוט, אל נא תהי מריבה ביני ובינך, ובין רעי, ובין רעיך: כי אנשים אחים אנחנו". איזה יופי של פרידה, הלוואי וכל הפרידות היו כאלה קלות. אברהם, המבוגר מביניהם מגדיל לעשות ואומר ללוט: אם תלך לשמאל אני אלך לימין. אם תבחר ימין אני אבחר שמאל. הכל בסדר. יש מספיק מקום לכולנו. מודל נפלא לישוב סכסוכים. למרות שהם כבר נפרדו, אברהם עדיין לוקח אחריות ונרתם להציל את לוט בסדום. והוא גם יתעמת עם האלוהים על מנת להציל ולו צדיק אחד בסדום. זו מנהיגות יהודית של צדק ומשפט.
   קוראים נכבדים. ידוע כי "מעשה אבות סימן לבנים", כלומר אורחות חייו של אברהם מהווים שביל שבו כולנו צועדים ועתידים לצעוד. בהיענותו של אברהם לדברי הבורא ובהליכתו אל ארץ ועתיד לא ברורים הוא שתל את הזרע "נעשה ונשמע" שאפשר לבני ישראל במדבר לקבל את התורה הקדושה. קשיות העורף היהודית הפכה לשם דבר. למרות המאמצים שנעשו על ידי עמים רבים ולמרות הלחצים שהופעלו לאורך כל הדורות על היהודים לעזוב את דתם, נותרנו דבוקים בה, יחידים מול רבים.
   אין להסתפק במה שכבר עשינו ולהיכן שהגענו. הדבר הראשון שנדרש מיהודי הוא ללכת, להתקדם, להתעלות. להיות יהודי פירושו לא לדרוך במקום ותמיד לנוע מן המקום שבו אתה נמצא למקום שבו אתה יכול להיות, וממה שאתה חושב על עצמך אל מימד עמוק יותר של מה שהנך באמת. להיות יהודי זה להיות עסוק בחיפוש תמידי לשיפור עצמי ולשיפור העולם. לך-לך. הקב"ה מצווה על אברהם ללכת ולעזוב את העבר מאחוריו.
 
 
תזכו לשנים רבות וטובות. שבת שלום. אהוד בן יהודה.

Go Back  Print  Send Page

פורום