פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   פרשת "בלק"
דף הבית >> דת >> פרשת השבוע אהוד בן יהודה >> פרשת "בלק"
בס"ד                                                                            פרשת בלק תשע"ו
 
            מתוך השבר אפשר לצמוח ולראות ברכה.
 
    בלק שולח קבוצת אנשים אל בלעם כדי לשכנעו ללכת עימהם ולקלל את בני ישראל. בלעם שהיה נביא ואדם רוחני מאוד (של צד הטומאה), מבקש מהם: "לינו פה הלילה והשיבותי אתכם דבר כאשר ידבר אליי ה'". בלעם מבקש רשות מהבורא לקלל את בני ישראל, ותשובת הבורא היא חד משמעית: "לא תלך עימהם, לא תאור את העם, כי ברוך הוא".
   בלעם מבין כי אי אפשר לקלל את בני ישראל ולכן הוא מסרב לבקשתו של בלק, אבל לאחר שבלק ממשיך לשלוח אליו "שרים רבים ונכבדים מאלה", וגם מחמיא לאגו שלו ("כי כבד אכבדך מאד"), פתאום בלעם כבר לא כל כך נחוש ובטוח בהחלטתו. למרות שהבורא אסר עליו ללכת, ולמרות שבתוכו הוא יודע שזה צעד לא נכון ובלתי אפשרי- למרות זאת הוא מנסה שוב לשאול את הבורא, מתוך תקווה ושכנוע עצמי, אולי בכל זאת כדאי שהוא ילך ויקלל את בני ישראל.
   קוראים יקרים. אפשר ללמוד מכך שיעור חשוב: לפעמים האדם יודע בתוכו מהי הדרך הנכונה עבורו, אבל מתוך שיקולי אגו, שיקולי ממון או מתוך כניעה ללחץ חברתי, האדם עושה טעות ופועל בניגוד לתחושותיו הפנימיות. האדם ימצא לעצמו תירוצים וסיבות הגיוניות שונות כדי להצדיק את צעדיו, אבל תירוצים אלו יובילו אותו לדרך לא נכונה. לאדם קיימת בחירה חופשית לעשות כרצונו, ולכן למרות הרמזים ותמרורי האזהרה שמופיעים, הרי בסופו של דבר, האדם מחליט ולכן גם האדם מבצע את המעשה, אפילו שהוא נעשה בניגוד לטובתו. חז"ל אמרו: "בדרך שאדם רוצה בה מוליכין אותו".
   האתון של בלעם מבחינה במלאך והיא מנסה להציל את בלעם, אך למרות כל הסימנים הברורים (האתון נלחצת, עוצרת, סוטה מהדרך) בלעם לא רק שלא מבחין במלאך, אלא הוא מכה בעצבנות את אתונו שמנסה להצילו. זהו מצב קלאסי של אדם שנמצא באגו מוחלט, ממשיך להתחפר בטעותו, והוא אינו מסוגל לראות את התמונה הנכונה שודאי היה רואה במצב רגיל. בלעם היה כל כך עסוק באגו השלילי וברצונו לשנוא ולקלל את בני ישראל, שהוא פשוט לא ראה כלום. אם הוא היה עוצר ושומע לתחושותיו הפנימיות, הרי ודאי היה מגיע למסקנה כי עליו לשנות כיוון.
   מכובדי היקרים. כיצד יתכן שהפרשה נקראת ע"ש "בלק", שעסק בכישוף שלילי ורצה להשמיד את עם ישראל? אי אפשר היה למצוא לפרשה שם אחר, ראוי יותר?
תשובה: בלק היה מלך מואב, מצאצאיו נולדה רות המואבייה, ומצאצאיה נולד...דוד המלך. כלומר אפילו מתוך דבר שלילי (בלק) אפשר להוציא משהו חיובי (דוד המלך). 
בכל בעיה ובכל מצב שנראה שלילי- טמון זרע חיובי. זהו סוד גדול ומוטיב חוזר בחוכמה היהודית ובכל פרשות התורה. גם הקללות של בלעם הופכות לברכות. מתוך השבר אפשר לצמוח ולראות ברכה. זה תלוי בגישה שלנו ובעשייה שלנו. יש אנשים שנקלעים למשבר ומתקשים לצאת ממנו. אחרים נקלעים לאותו משבר אבל רואים זאת כהזדמנות לעשייה חדשה ומבורכת. מתוך השבר הם צומחים ויוצאים ממנו מחוזקים. בדיעבד, המשברים והקשיים הביאו אותם למצב טוב יותר.      
 
תזכו לשנים רבות וטובות. שבת שלום. אהוד בן יהודה

Go Back  Print  Send Page

פורום