פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   הגיבורים מאחורי השפופרת
דף הבית >> כתבות >> הגיבורים מאחורי השפופרת
הגיבורים מאחורי השפופרת:
החובשים והפאראמדיקים במוקדי מד"א מצילים חיים בגל הפיגועים

גל הפיגועים האחרון המשתולל ברחבי ישראל בשבועיים האחרונים, משאיר את צוות מד"א ברחבי הארץ בכוננות גבוהה מהרגיל ובמוכנות לאירועים השונים כשאמבולנסים והניידות לטיפול נמרץ מגיעים במהירות לזירות הפיגועים ברחבי הארץ ומצילים חיים על בסיס יומיומי, אולם מאחורי אותם הצוותים, הרחק מאור המצלמות והמיקרופונים נמצאים האנשים הראשונים שמקבלים את המידע על ההתרחשויות, האנשים שמכוונים את הצוותים בשטח והאנשים שמצילים חיים באמצעות מילים- החובשים והפאראמדיקים במוקדים השונים של מד"א.

בימים האחרונים מורגשת עלייה משמעותית בעשרות אחוזים בשיחות החירום שמתקבלות במוקדי מד"א ברחבי הארץ בדגש על מוקד מד"א מרחב ירושלים שמתמודד עם גל פיגועים אכזרי וקשה, כאשר לעיתים רק דקות ספורות מפרידות בין פיגוע אחד למשנהו. ההתמודדות עם הלחץ של האזרחים בצידו השני של הקו והעומס הרב אינם משימה קלה, אולם החובשים והפאראמדיקים במוקדי מד"א עומדים במשימה ולעיתים קרובות מצילים חיים כבר עם המענה לשיחת הטלפון.
הרבה מההצלחה והיעילות של המוקדים בימים הקשים הללו נזקפת למערכות הטכנולוגיות החדשות שנכנסו לשירות מד"א בשנה האחרונה. הטכנולוגיות הללו, מבטיחות כי כל שיחה מכל מקום בארץ תקבל מענה בפרק בזמן של 3 עד 5 שניות על ידי כך שהיא מנתבת את שיחות החירום שמגיעות למוקדי מד"א למרחבים השונים בארץ ולמוקד הלאומי המשולב הארצי (ממל"מ) המהווה את מרכז הבקרה והמוח של כלל מוקדי מד"א בארץ.

"בימים האחרונים חווינו רצף של אירועים שהביאו לעומס כבד מאוד וחריג על המוקד" מספרת הילה חתוקה, חובשת רפואת חירום שהייתה במשמרת במוקד המבצעים הארצי של מד"א במהלך האירועים האחרונים "בימים האחרונים אנו מרגישים פניקה גדולה בציבור מצד המתקשרים, במיוחד בימים בהם פיגוע רודף פיגוע, ואנחנו מנסים לחבר במהירות את המידע שאנו מקבלים מהשיחות השונות על מנת לתת לכוחות בשטח את תמונת המצב המלאה ביותר האפשרית עוד לפני הגעתם למקום. נוצרה סיטואציה שבה לאנשים קשה מאוד להבדיל בין פיגוע לבין אירוע אחר על רקע שונה ואנחנו מנסים למקד את השאלות שלנו על מנת שנוכל להבין במה באמת מדובר. יש תחושה מהשיחות ששורר לחץ בציבור מהמצב, הרבה זמן לא זכורה לי כזו היסטריה בקולם של המתקשרים. אנחנו מנסים להרגיע עד כמה שאפשר ומשמשים לעיתים גם כפסיכולוגים לרגע עבור המתקשרים. במידה ואנו מזהים כי המדווח נמצא במצב בו הוא יכול לסייע בשטח, אנו מתדרכים אותו בדרכים בהן ניתן לסייע לפצועים בשטח עד להגעת הכוחות, סיוע שלעיתים יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות."

גם שגית מרדכי, פאראמדיקית במד"א וקצינת משמרת במוקד הארצי של מד"א, מתקשה להיזכר בימים עמוסים שכאלו: "הימים האחרונים הם ימים קשים, נקודת המוצא של כל אדם המתקשר למוקד לדווח על אירוע דקירה, דריסה, תאונה או כמעט כל אירוע בו מעורבים נפגעים היא כי מדובר באירוע פח"ע ועלינו מוטלת האחריות לנסות ולברר האם אכן מדובר באירוע חבלני. מעבר לשיחות מהאזרחים אנחנו מקבלים מידע ממספר מוקדים בהם המשטרה, הצבא וכיבוי אש ובאמצעותו אנו מנסים להשלים את המידע עבור הכוחות שמגיעים לשטח. לצערי הימים הקשים הללו הפכו לשגרה בשבוע האחרון ואנחנו מנסים בראש ובראשונה להוריד מעט מהעומס במוקדים המרחביים. פעולה שאנו מצליחים לעשות בהצלחה בזכות המערכות הטכנולוגיות החדשות בארגון המאפשרות לנתב שיחות מהמרחב העמוס לשאר המרחבים ולמוקד הארצי במהירות וביעילות ולהעניק לכל פנייה את השירות המהיר והטוב ביותר. האתגר האמיתי הוא לדאוג שגם בימים כמו אלו בהם יש כל כך הרבה אירועים שאינם נמצאים על ציר חיי היום יום להמשיך ולהגיע גם לפניות השגרה של מד"א בצורה האפקטיבית ביותר ולארגן את פעילות המוקדים והכוחות בצורה הטובה ביותר."

אולם כמובן שאת מירב השיחות והפעילות בימים האחרונים, חוו על בשרם החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א מרחב ירושלים, שמתמודדים כבר למעלה משבוע עם קצב פניות הולך וגובר על בסיס יומי, כפי שמסבירה סימה מזרחי, חובשת רפואת חירום במוקד מד"א בירושלים: "כמות הטלפונים שקיבלנו ועדיין מקבלים בשבועיים האחרונים גבוהה משמעותית מימים רגילים, אני ושאר הצוות נמצאים בדריכות יוצאת דופן כי התחושה היא שכל טלפון הוא הודעה על פיגוע נוסף."
בימים האחרונים הייתה סימה הראשונה שנחשפה לדיווחים מהפיגועים והיא מספרת על הלחץ בקולם של המתקשרים: "אני הייתי במשמרת בזמן שהתקבלה הקריאה על הפיגוע בארמון הנציב. קיבלתי טלפון מאישה שראתה ממרפסת ביתה את האוטובוס ואת הנהג שצועק "פיגוע, פיגוע". היה קצת קשה להבין אותה בגלל הלחץ והפניקה וניסיתי להרגיע אותה. מיד התחילו לזרום עוד ועוד שיחות של אזרחים לגבי האירוע ובמקביל החלו להיכנס שיחות גם על הפיגוע הנוסף ברחוב מלכי ישראל, הראשונה בהן של אזרחית שהתקשרה ואמרה שהיא רואה 5 פצועים שרועים על הכביש ושחייבים לשלוח במהירות אמבולנסים למקום. אנחנו מנסים לאגור כמה שיותר מידע מהשיחה הראשונה ולחבר את המידע משאר השיחות הנכנסות ובמקביל גם לנסות ולהרגיע ככל יכולתנו את המתקשרים."
אולם לא תמיד המתקשרים למוקד נמצאים בפניקה ודווקא אותם מטלפנים קרי רוח יכולים לסייע רבות לסיוע לנפגעים בשטח לאחר תדרוך מהמוקד כפי שקרה בפיגוע הדקירה בגבעת התחמושת "התקשר למוקד אדם אשר דיווח על הפיגוע והוא היה מאוד קר רוח ומאוד מדויק לגבי המתרחש בזירה", מספרת סימה, "הוא תיאר שהוא נמצא ליד אדם מדמם, דקור בפלג גופו העליון ושאל מה עליו לעשות. הדרכתי אותו מיד כי במצב הקיים חשוב מאוד להפעיל לחץ על הדימום עד הגעת הכוחות לשטח ובשום פנים ואופן לא לשלוף את הסכין מאזור הדקירה. חשוב לנו שהאזרחים בזירה יבינו שיכולה להיות להם השפעה גדולה על הצלת חיי הפצועים בזירת האירוע. טיפול נכון על פי ההדרכה שהם מקבלים מאיתנו עד להגעת כוחות מד"א יכול לעיתים לעשות את ההבדל בין חיים למוות."

מנכ"ל מד"א אלי בין: "מוקדי מד"א שעובדים בימים האחרונים בהערכות מיוחדת עמוסים בפניות של אזרחים העדים לפיגועים או לאירועים הנראים כפיגועים וגורמים באופן מובן לחשש ופניקה. החובשים והפאראמדיקים במוקדים השונים של מד"א מנוסים, מאומנים ומתודרכים בסיוע לאותם הפונים ובתדרוך הפונים באפשרויות הסיוע לנפגעים עד להגעת כוחות מד"א. בזכות המערכות הטכנולוגיות המתקדמות שהתקנו במוקדים השונים, אנו יכולים לנתב ביעילות מקסימלית כל פנייה ולתת מענה בזמני שיא ולנהל שליטה ובקרה על המתרחש במוקדים ובשטח בכל זמן ובכל מקום. אני קורא לציבור הרחב, לא להסס ולדווח למוקד 101 של מגן דוד אדום על כל אירוע בו ישנם פצועים ונפגעים ולהישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד המתדרכים את האזרחים ויכולים לסייע רבות במשימת הצלת החיים."
 

Go Back  Print  Send Page

פורום